Nuttige handgebaren en kreten bij het fietsen in groep

  • Nuttige handgebaren en kreten bij het fietsen in groep

    Geschreven op 5 mei 2024

    Tijdens een fietsvakantie met Kortweg Cycling Travel fiets je nooit alleen! Er wordt namelijk altijd gereden in 2 of 3 groepen, afhankelijk van je niveau en goesting. Misschien maak je ook in België deel uit van een wielerclub of trek je er weleens op uit met fietsende vrienden. In welk scenario je ook met meerderen fietst, in een groep rijden vergt altijd wat extra communicatie. En omdat met iedereen in je groep praten geen evidentie is, is het belangrijk om de voornaamste wielergebaren en -kreten te kennen. Hier zijn onze tips voor het communiceren met je fietsgroep.

    Geef met je arm de richting aan

    Dit is een simpel gebaar, maar zeker in groep is het handig voor je medefietsers en ander verkeer om te weten wanneer je afslaat. ‘Links’ of ‘rechts’ roepen kan helpen, maar om ervoor te zorgen dat heel de groep mee is met de route, is het goed als iedereen de richting met zijn arm aanduidt.

    Wijs naar putten in de weg en andere obstakels

    Als eerste in de groep zie je zoveel meer dan wie achter je rijdt. Glas, afval, paaltjes en andere onverwachte hindernissen geef je dus best aan door ernaar te wijzen terwijl je er voorbij rijdt. Je kan er ook altijd ‘Put!’ of ‘Paaltje!’ bij roepen. Je medefietsers zullen je dankbaar zijn!
    Wuif je hand achter je rug wanneer je moet uitwijken.

    Waar een putje of obstakel kan aangewezen worden, moet er bij een grotere hindernis zoals een geparkeerde auto of een overhangende boom echt aan de kant gegaan worden. Om aan te tonen dat de groep moet uitwijken, kan de voorste fietser een wuivende beweging maken achter zijn rug en ‘Voor!’ roepen. 

    Wanneer naar links moet uitgeweken worden, wordt gewoonlijk de rechterhand gebruikt, maar bij bijvoorbeeld een tegenligger die te dicht rijdt, zal de linkerhand gebruikt worden en in veel gevallen ‘Tegen!’ geroepen worden. De algemene regel hier is dus weg van het gevaar te zwaaien. Op je eigen onderrug slaan kan ook aantonen dat er een obstakel aankomt, links of rechts, afhankelijk van met welke hand je slaat.

    Neem de groep over wanneer je de elleboogbeweging ziet

    Wanneer de groep een ferm tempo heeft en de renner vooraan uitwijkt en zijn elleboog kort uitsteekt, is dat het teken dat hij wil dat jij als eerste rijdt. Dit gebaar is klein, dus het zal misschien meerdere keren gemaakt worden tot je op kop rijdt. Wil je na een tijd niet meer als eerste rijden, dan wijk je zelf iets uit naar en doe je teken om plaats te maken voor de volgende.

    Beweeg je armen als een kip om een hobbel of verkeersdrempel aan te geven

    Ook dit is een kleine beweging, maar kan de renners achter je laten weten dat er een hobbel of verkeersdrempel gepasseerd wordt. Velen van hen doen dan een bunnyhop om de impact te dempen. Beweeg je ellebogen voor deze beweging twee keer kort naar buiten en binnen, zoals een kip. 

    Een variant van die vleugelbeweging is de ‘halve kip’. Die komt van pas wanneer de renner voor je kort op zijn pedalen gaat staan, bijvoorbeeld om een verkeersdrempel over te gaan. Door zijn ellebogen kort naar buiten en binnen te bewegen, weet je dat hij een fractie van zijn snelheid zal verliezen en voorkom je dat je tegen zijn achterwiel rijdt.

    Iets vertragen doe je door het ‘langzaam’-gebaar te maken

    Dit is een vanzelfsprekende beweging en duidt geen volledige stop aan, maar wel dat de groep vaart moet minderen. De voorste fietser zal hiervoor met zijn vlakke hand horizontaal op en neer gaan. Wanneer een kruispunt dat je met de groep over moet volledig veilig is, zal de eerste fietser vervolgens ‘Vrij!’ roepen om aan te tonen dat het gevaar geweken is en het veilig is om te kruisen.

    Houd je bij een hand in de lucht klaar om te stoppen

    Wanneer er volledig geremd moet worden, zal de voorste fietser zijn hand in de lucht steken. Dit is een gebaar dat best door heel de groep overgenomen wordt om een botsing te voorkomen. De voorste fietser zal dit teken combineren met een kreet als ‘Stoppen!’ of ‘Ho!’.

    Maak tijdens het fietsen in groep goed gebruik van handgebaren

    Korte kreten tijdens het fietsen zijn een handige extra om aan je bewegingen toe te voegen, maar hou er rekening mee dat die bij een grote groep of sterke wind minder effect hebben. Daarom is het belangrijk om de gebaren voor het fietsen in groep goed te kennen en toe te passen. 

    • Trouwens, niet enkel wie op kop rijdt, kan zaken aangeven: de groepsleden die eerder achterop fietsen, zullen sneller inhalend verkeer opmerken en
    • ‘Achter!’ kunnen roepen om de fietsers voor hen te waarschuwen. 
    • Ook ‘Auto!’, ‘Glas’ en ‘Tegenligger’ zijn kreten die je ongetwijfeld vaak zal horen tijdens het rijden in een groep.

     

    Vertrouw tijdens een fietsvakantie met Kortweg op onze ervaren coaches

    Bij het fietsen in groep komt zoals velen weten wat extra communicatie kijken. Tijdens een fietsvakantie met Kortweg Cycling Travel doen onze coaches er gelukkig alles aan om de fietsroutes zo aangenaam mogelijk te doen verlopen door typische wielerhandgebaren en -kreten toe te passen. Op elk van onze locaties hebben de Kortweg-coaches dan ook ervaring met de wegen en weten ze hoe ze de groepen moeten begeleiden. Ga dus met een gerust gevoel op reis met je eigen fiets door snel die deugddoende vakantie te boeken!

    Misschien haalde je uit deze blogpost ook inspiratie om nog beter te communiceren met je eigen wielerclub of fietsende vriendengroep. Deel deze post dan zeker met je team of vrienden, want een gewaarschuwd fietser is er twee waard. We wensen je veel fietsplezier op je volgende groepsrit.

BLIJF OP DE HOOGTE

Schrijf in op onze fietsbrief

  • Astoria Playa
  • Marina Playa
  • Costa Almeria
  • Mojacar
  • Energylab
  • Wcup